od PAVIK » pon 25. lis 2013 22:39:17
Autor svolil, tak sem hodím zkrácený přepis korespondence, abyste byli v obraze:
Zdravím,
měl bych dotaz na KLE, jestli můžu. Potřebuji ke své jawce 350/632 ještě něco krapet většího a rychlejšího a poslední model KLE 500 (2005+) se mi moc líbí. Protože léta sleduju tvé cestopisy, kde jsi jezdil na téhle motce,myslím, že o tom něco víš (většina diskuzí potopí KLE hned jak o ní slyší). Nejezdím jak závodník, většinou dle předpisů, po okreskách se kochám. Mít jawka vyšší stavbu, lepší brzdy a sílu na držení cestovní rychlosti kolem 100 km/h i v kopcích, tak bych byl spokojený.
Moje požadavky jsou: dojíždění do práce několikrát měsíčně, kdy 1 cesta je cca 60 km po silnici 1. třídy, vyjížďky okolo 400 km/den (párkrát za rok), roční nájezd bych viděl max. do 8000 km (z toho tak 2000 km s manželkou). Projížďky nejčastěji okresky, občas polní cesty, louka, pole... "Rozměrově" jsem 190 cm a 78 kg a manželka 175 cm a 60 kg. Počítám, že ať pořídím jakoukoli motorku, dostane kufry (Milánek ). Tak a teď co ty na to - bude Kléčko vyhovovat? Vzhledem k tomu dojíždění do práce jsem uvažoval i Deauville 650, ale asi bych jí pak trápil po okreskách a polňačkách (i když Jawa to vydržela a stačila). A vzhledem ke své postavě potřebuji lehčí stroj, abych se s ním pak moc nepral při parkování a tak...
Ahoj,
tak neco malo asi rict muzu - za me KLE je fajn motorka prave na takove to pojizdeni, kratke vyjizdky, takze:
- cestovani do prace - ANO
- nakupy a ostatni vyrizovani - ANO
- Jednodenni / vikendove vylety - ANO
- Cestovani v jednom cloveku (+ kufry) - ANO, ale nemel by si jet v bande kde je vic jak rekneme transalp
- Cestovani ve dvou + kufry - to uz bych spis nedoporucoval.
U KLE je to tak, ze provedenim je to super motorka, dobre stavena, ovladatelna, ale motoricky zvlastni, nekomu to sedne, nekomu ne. Ten motor je ze silnicky - je to tocivej nezmar. Tedy v pohode se da s nim jet od cca 3000 do 9500 otacek bez razeni, pricemz kdyz jedes na pohodu, tak radis nahoru tak pri 6500-7000 no a kdyz ne, tak to podrzis dal. Ale zase ten motor nema zadnej kroutak, takze musis tocit, zvlast kdyz je vetsi zatizeni. Proste jak jedes sam, tak super, zablbnes si, jakmile ale jedete 2 (a s kuframa a po dalnici), tak trpi. Ne ze by to nezvladal (porad na tom budes lip jak nejaka jednovalcova 650), ale proste v tomto rezimu zere.
Pro ilustraci - beznou spotrebu jsem mel nekde kolem 5,5 litru (silnice, mesta, pole...), ale treba na dalnici ve dvou s kuframa uz 7 litru. S tim ze nadrz je na na 12l + 2l rezerva, takze nic moc pro cestovani.
Vetrny stitek - no ja nemel ten posledni model, tam nevim jak to je, ten predchozi ve standardu me sel tak nejak dobre - zhruba do helmy a nemel jsem problem (merim 186cm), ted s tim bojuji podstatne vic.
Jinak ochrana proti vetru je nic moc - ta motorka je proste uzka ve vsem. Ochrana kolen, ramen skoro zadna - snad jedine ze pred kazdym kolenem usti vyduch od chladice, takze v zime trosicku zahriva. Na trup nefouka, to odkryje palubovka, ale jinak nic.
Blato - predni blatnik je na tesno - ve vyslovene lepivym blate se ucpe. V zadu neni problem.
Brzdy jsou takove nic moc - v predu je jednokotouc. Jako po pravde - kdyz si dokoupis pancerovou hadicku, tak je to ok i pocitove. V predu je kolo 21palcu a tou brzdou to kolo bez problemu zablokujes, takze spis nez na limit brzdy se dostavas na limit adheze gumy. Zadni brzda bez pripominek.
Typicky zavady nema - snad jen ten napinak retezu pokud je to stara vrana (do 1996 davali jiny typ), po r.v. 1996 je to vyreseno.
Servis si udelas sam, respektive kdo dokaze seridit ventily na klasicke skodovce tak i tady (srouby s kontramatkou). Vzduchovej filtr to ma standardne pratelnej molitanak - tj. vyprat v jarove vode a nastrikat sprejem (sprej jsem si koupil na zacatku novy a po 7 sezonach jsem to predal novemu majiteli - byla ho tam asi pulka). Olejova napln je tusim 3l, vymena po 6tisicich. Jak to nema kroutak, tak gumy a retezovka vydrzi dlouho - gumy (Mitas E-07) me davaly k 20tis km a retezovka pres 30tis jak nic.
Jo motorka sama o sobe nema zadne ulozne prostory - pod pravym podsedlakem je akorat lekarnicna a nad baterkou se vejde palubni naradi. Tim to konci.
Pokud ti muzu poradit, tak po Jawe je KLE dobra volba, ovladatelnosti se neboj, KLE je uzoucky, je to skoro jak kolo. V porovnani s 650 jednovalcema je na tom snad ve vsem lip (krome kroutaku, ale zase nevibruje). S transalpem 600/650 je to srovnatelny. V-Stromy atd uz jsou lepsi na cestovani.
Jeste asi budes mit problem nejakou peknou sehnat - Martin (Mazhor) to taky zkousel, ale vetsina tady je jich vylitany mrchy (v Italii to je oblibena motorka v pujcovnach), nakonec skoncil u transalpa.